onsdag den 28. februar 2007

Nanobatteri til aktive RFID-tag

Jeg lige gennem det elektroniske nyhedsbrev Packnews blevet opmærksom på en spændende nyhed inden for aktive RFID, lige som så mange andre nyheder inden for det her område så er den ikke markedsklar endnu, men forventningens glæde siges jo også at være den største, og så har vi vænnet os til tanken og fundet en hel masse produkter den kan anvendes i når den endelig kommer.

Årsagen til at jeg vil bruge tid på at fortælle om RFID med nanobatteri er, at jeg kan se, at rigtigt mange af de henvendelser jeg får handler om applikationer der kræver en lille og billig RFID med lang læseafstand. Og den findes ikke i dag.

Der er faktisk et hul i teknologien lige her alle de trådløse enheder der har en lang læseafstand og som er små, bruger for meget strøm til at de kan anvendes til de ønskede formål.

Og RFID der opfylder kravet om lavt eller ingen strømforbrug (= lang batterilevetid) kan ikke honorere kravet om læseafstand.
Så nu sidder jeg og drømmer om alle de applikationer som en aktiv RFID-tag incl. nanobatteri på størrelse med en passiv tag kan bruges i, og hvad det vil betyde for udbredelsen af teknologien, så kan man bare håbe at prisen også i samme grad vil rykke i forhold til prisen på aktive RFID-tags i dag.

Ingen kommentarer: